پارس خودرو از ابتدا تاکنون-صفحه 2

پارس خودرو از ابتدا تاکنون-صفحه 2

خودروهای تولیدی این دوره هرچند با استقبال بازار مواجه شد اما شمارگان آن آنقدر بالا نبود که بتواند ایده های اخوان را برآورده کند. در سال1347 درحالی که آریا2802 دستگاه و شاهین1742 دستگاه و انواع مختلف جیپ در حدود2000 دستگاه عرضه شده بودند. اخوان به دنبال خودرویی بود که بتواند با خودروهای لوکس وارداتی نیز رقابت کند و این جا بود که در اوایل دهه50 مذاکرات با جنرال موتورز را آغاز کرد.

محصولات جنرال موتورز و به خصوص مدل های شورولت پیش از این نیز به ایران وارد می شدند و ایرانیان نیز اعتماد زیادی به آن محصولات داشتند اما باور این که بزرگترین شرکت خودروسازی جهان حاضر باشد مونتاژ خودروهایش را در اختیار ایران قرار دهد، در آن مقطع بیشتر به رؤیای شیرین شبانه شبیه بود تا یک واقعیت. با وجود این اخوان به دلیل رابطه ای که با شرکت های خودروساز آمریکایی داشت توانست نظر جنرال موتورز را جلب کند تا سرانجام در اسفندماه1352 جنرال موتورز مشارکت با اخوان را پذیرفت و شرکت جدید با سرمایه اولیه 152میلیون و500هزارتومان تأسیس شد که 45درصد سهام آن در اختیار اخوان، 45درصد در اختیار جنرال موتورز و 10درصد نیز در اختیار بنیاد پهلوی بود. به این ترتیب نام شرکت به «جنرال موتورز ایران» تغییر کرد و عرضه آریا و شاهین پس از فروش بیش از 22هزار و700دستگاه، در سال1353 به پایان رسید تا آغاز دورانی تازه، با گسستن از گذشته اعلام شود هرچند در این میان تولید مدل های شاسی بلند همچنان ادامه داشت.

برای شروع کار، اپل کومودور از محصولات اپل آلمان که از زیر مجموعه های جنرال موتورز بود با نام شورولت رویال2500 و2800 روانه بازار ایران شد. نام شورولت کافی بود تا این خودرو در سال اول عرضه به بازار، بیش از هفت هزار دستگاه بفروش رود و با وجود وزن زیاد موتور که باعث آسیب به جلوبندی خودرو می شد، به عنوان خودرویی با دوام شناخته شود اما اخوان محصولات اصیل تری می خواست و وقتی آمریکایی ها کشش بازار ایران را دیدند پذیرفتند محصولات اصلی جنرال موتورز را راهی بازار ایران کنند و به این ترتیب تولید شورولت رویال در سال1355 به پایان رسید و شورولت نوا و بیوک اسکای لارک(با نام بیوک ایران) به عنوان خودروهای لوکس آن دوران روانه بازار ایران شدند.

موتورهای شش و هشت سیلندر، سیستم تهویه مطبوع، فرمان هیدرولیک، شیشه بالابرهای برقی و گیربکس اتوماتیک، بخشی از امکانات این خودروها بودند و با اتکا به چنین محصولاتی، جنرال موتورز ایران توانست جایگاه خود را به عنوان سازنده خودروهای لوکس در مقابل رقبا حفظ کند. پس از این دو خودرو نوبت به کادیلاک سویل(کادیلاک ایران) رسید. این خودرو لوکس ترین خودروی تولیدی در کشور بود و به طور مستقیم با محصولات لوکس بنز رقابت می کرد. کادیلاک ایران شمارگان تولید کمتر از 500دستگاه در سال داشت اما در اهمیت ورود این خودرو به ایران همین بس که کادیلاک تا پیش از این هیچ گاه اجازه مونتاژ محصولاتش در خارج از آمریکا را نداده بود و ایران نخستین کشوری بود که کادیلاک را خارج از خاک آمریکا تولید می کرد.

ادامه مطلب...


طراحی سایت با مهریاسان